Politikerna i Social Resursnämnd vill öka transparensen i bidragshanteringen som berör föreningar och organisationer. Av den anledningen har Social resursförvaltning fått i uppdrag att se om det är möjligt att göra ansökningar synliga via webben redan vid ansökningstillfället.
Syftet med en ökad transparens är, enligt Social resursnämnd, att det möjliggör för fler att ta del av och inspireras av förslag och verksamhetsidéer.
Nya ansökningar offentliggörs veckovis
När ansökningar offentliggörs är det viktigt att staden inte bryter mot personuppgiftslagstiftningen. Förslaget som nämnden beslutade om innebär konkret att lägga in en automatisk funktion som sorterar bort personuppgifter ur ansökan. Vad som kommer att offentliggöras är det man söker bidrag för, namnet på den person som har gjort ansökan, samt kontaktuppgifter till föreningen har angivit i ansökan.
Stöd till social ekonomi kommer offentliggöra inkomna ansökningar inom det sociala området och funktionshinder varje vecka under de olika ansökningsperioderna från och med v. 20.
Vad det gäller utvecklingsmedel så finns i dagsläget inte den automatiserade funktionen som sorterar bort personuppgifter. Detta beror på att utvecklingsmedel inte fanns när tjänsten beställdes.